NEVROFEEDBACK

HVA ER NEVROFEEDBACK?

Nevrofeedback eller EEG-trening er styrketrening for hjernen. Det som trenes er hjernens evne til selvregulering. Forskning på Nevrofeedback har vist at for langsom eller for rask hjernebølgeaktivitet/aktivering i bestemte deler av hjernen har sammenheng med ulike plagsomme symptomer. Dette kan vise seg som søvnvansker, oppmerksomhet- og konsentrasjonsvansker, depresjon, angst, uro, vansker med å regulere emosjoner med fler.

Ved EEG-trening normaliseres aktiveringsnivået i de delene av hjernen som arbeider for langsomt og de delene som arbeider for raskt, dempes.

Diagnoser og tilstander som kan dra nytte av Nevrofeedback:

Nevrofeedback har vært forsket på- og i bruk i over 40 år. Det er ikke nødvendig med en formell psykiatrisk diagnose for å dra nytte av EEG-trening. Forskning støtter at Nevrofeedback-trening kan gi symptomlette ved tilstander som:

ADHD/ADD

ANGST

URO

DEPRESJON

MIGRENE

SØVNVANSKER

PTSD

BIPOLAR LIDELSE

Metoden anses å være en hjernetreningsmetode uten bivirkninger.

Treningen er behagelig/smertefri.

BEHANDLINGSFORLØP

1. FØRSTEGANGSKONSULTASJON | KARTLEGGING MED PSYKOLOG

I første time vil det gjennomføres en grundig anamnese og symptomkartlegging av plagsomme symptomer (innsovningsvansker, emosjonell dysregulering,konsentrasjonsvansker,humørsvingninger) og behandler setter opp spesifikke EEG-treningsprotokoller som søker mot symptomlette av de oppgitte plagene.

Førstegangskonsultasjon/kartlegging gjennomføres av psykolog og psykologen vil avgjøre hvorvidt pasienten kvalifiserer for Nevrofeedback-trening samt hvorvidt pasientens

plagsomme symptomer vil kunne dempes med Nevrofeedback. Ofte kan dere være nyttig/viktig å samarbeide med annet helsepersonell.

1. SETTE OPP TRENINGSPROTOKOLL

Antall treningssesjoner varierer avhengig av symptombilde. Ofte vil det være tilstrekkelig med 15-20 sesjoner, mens ved enkelte symptombilder kan det være behov for 20-40 treningssesjoner (eksempelvis autismespektertilstander og PTSD).

1. GJENNOMFØRING AV PROTOKOLL

Your content goes here. Edit or remove this text inline or in the module Content settings. You can also style every aspect of this content in the module Design settings and even apply custom CSS to this text in the module Advanced settings.

1. VURDERE TRENINGSRESULTAT | SAMTALE MED PSYKOLOG

Det er individuelt hvor lang tid/hvor mange sesjoner som skal til før den enkelte merker endring i sitt symptomtrykk. Det er avhengig blant annet av hvor store belastninger det er snakk om. Når den enkelte begynner merke forandring/nedgang i symptomtrykk, er det viktig at forandringen stabiliseres gjennom å fortsette treningen/gjennomføre oppsatte protokoll. Treningen gjennomføres etter avtale, ofte anbefales en intensiv treningsprotokoll med 1-2 treningstimer per uke. Studier og klinisk erfaring viser til at 80% av de som kvalifiserer for Nevrofeedbacktrening (kartlegges og vurderes av psykolog) oppnår symptomlette.

HVORDAN FOREGÅR TRENINGEN?

En behandlingsøkt varer i 50 minutter.

Videoen illustrerer hva nevrofeedback er og hvordan det fungerer.

Alle våre behandlere er sertifisert i Othmer-metoden.

Les mer på www.eeginfo.com. På denne siden kan du lese mer om Nevrofeedback, aktuelle artikler/forskning med mer.